Motorisch leren: uitlokken van onbewust leren - incompany teamtraining

<< Terug naar cursusoverzicht Sport, zorg en veiligheid

Als trainer, coach of docent ontwerp je trainingen/lessen en begeleid je de sporters/leerlingen. Je maakt voortdurend keuzes over hoe je de bewegingssituatie vormgeeft en welke instructie of feedback het meest effect is. Over het algemeen leiden de keuzes van trainers, coaches en docenten ertoe dat een bewust leerproces uitgelokt wordt bij sporters of leerlingen. Uit de sportwetenschappen weten we echter dat een onbewust (impliciet) leerproces zeer krachtig kan zijn en bovendien voordelen biedt. Tijdens deze scholingsdag gaan we dieper in op de voor- en nadelen en leer je een bewegingssituatie te creëren waarmee je een onbewust leerproces kunt uitlokken.

Voor wie?

docenten mbo en hbo in de sector sport en bewegen
sportcoaches

Doel

Na het volgen van deze teamtraining kun je bewegingssituaties ontwerpen en instructie en feedback geven waarmee je een onbewust motorisch leerproces kunt uitlokken.

Inhoud

Of een beweger bewust (expliciet) of onbewust (impliciet) leert hangt af van de gedachten die de beweger heeft tijdens het oefenen. Een beweger die expliciet leert probeert bewust bewegingsregels toe te passen, zoals ‘ik moet zorgen dat ik met rechts begin’ of ‘ik moet proberen om me zo lang mogelijk te maken’. Een beweger die impliciet leert denkt alleen bewust na over het doel van het bewegen:’ ik wil scoren’ en doet dat ‘gewoon’.

Impliciet motorisch leren heeft verschillende voordelen: het geleerde is beter bestand tegen stress en vermoeidheid en het doet een kleiner beroep op het werkgeheugen. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen/sporters leren wat jij wilt dat ze leren? Er zijn verschillende impliciete leermethoden waarmee je als docent het leerproces kunt sturen.

Werkwijze

Deze training vindt in-company plaats aan een team van 5-20 deelnemers. In overleg kunnen inhoud en tijden aangepast worden. Het volgende programma is gebruikelijk:

9.00-12.00 (in een theorielokaal)

Tijdens een interactieve presentatie gaan we dieper in op expliciet en impliciet leren:

·         Wat is het (precies)?

·         Wat zijn de voor en nadelen van een expliciet/impliciet leerproces?

·         Wat voor soort leerproces lok ik over het algemeen uit/zou ik uit willen lokken?

·         Op welke manier kan ik een meer impliciet leerproces uitlokken?

De interactieve presentatie wordt afgewisseld met opdrachten die uiteindelijk leiden tot het ontwerp van een leersituatie waarin impliciet motorisch leren wordt uitgelokt.

13.00-16.00 (in een praktijkruimte)

We voeren de voorbereide leersituaties uit de ochtend uit (cursisten geven les aan elkaar, er kunnen ook sporters of leerlingen bij de scholing worden betrokken). Samen evalueren en optimaliseren we de leersituatie.

Docent

register_motorisch_leren

De teamtraining wordt verzorgd door Marjan Kok. Zij is bewegingswetenschapper, docent en expert op het gebied van motorisch leren. Ze richt zich met name op het maken van de vertaling van wetenschappelijke inzichten op het gebied van motorisch leren naar bewegingsdidactiek.


Contact en informatie

Heb je interesse in deze scholing voor jouw team docenten of sportcoaches? Neem dan contact op met Marjan Kok, m.j.kok@vu.nl.