Handbook Diversity

Ben je opleidingsco├Ârdinator, beleidsmedewerker onderwijs, docent of anderszins betrokken bij bachelor- of masteropleidingen in het hoger onderwijs en wil je het curriculum bekijken op diversiteitsensitiviteit of de discussie daarover tussen docenten stimuleren? Bekijk dan ons Handbook Diversity, een hulpmiddel voor het evalueren van de diversiteitsensitiviteit van het curriculum. Hierbij komen alle aspecten van het curriculum aan de orde: eindtermen, toetsing, inhoud, inclusieve leeromgeving en docentcompetenties. In het handboek vind je onder andere materialen, voorbeelden en good practices voor:

  • Het ontwikkelen van een visie waarom diversiteitsensitief onderwijs belangrijk is voor het vakgebied en de professie waartoe de opleiding opleidt;
  • Het krijgen van inzicht in de mate waarin de verschillende cursussen binnen de opleiding bijdragen aan de eindtermen op het gebied van diversiteitsensitiviteit;
  • Het krijgen van inzicht in hoe studenten het curriculum ervaren en welke evt. verbeteringen nodig zijn;
  • Het ontwikkelen van een plan van aanpak voor de implementatie van diversiteitsensitief onderwijs en de evaluatie ervan.
Het handboek is gebaseerd op zowel internationale literatuur als op onze ervaringen in het project Diversiteitsensitief onderwijs aan de VU.