Hoe studenten te motiveren voor het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden

Ben je docent en doceer je onderzoeksvaardigheden in het hoger onderwijs? Goede kans dat je het als een uitdaging ervaart om je studenten te motiveren voor dit onderwerp. Voor hen lijkt het vaak een ‘ver van mijn bed show’. Toch kun je dit onderwijs op verschillende manieren inrichten, afhankelijk van de doelen die je nastreeft.

04-10-2018 | 14:34

Het Planetenprobleem - Didactische overwegingen bij het leren onderzoeken in het hoger onderwijs

In het artikel 'Het planetenprobleem' van Paul van den Bosch, opleider bij LEARN! Academy van de Vrije Universiteit, worden drie mogelijke invalshoeken beschreven voor het inrichten van een programma voor het leren van onderzoeksvaardigheden. Per invalshoek wordt de relatie met de motivatie van studenten besproken, een aantal didactische dilemma's, de rol van de docent, kansen en bedreigingen.
Ga naar het volledige artikel.

Verdere verdieping in het leren onderzoeken van studenten
Wil je je na het lezen van dit artikel nog verder verdiepen in hoe je je studenten kunt leren onderzoeken? Volg dan de cursus 'Hbo-studenten leren onderzoeken: hoe pak je dat aan?' van Paul van den Bos en Ard Vermeulen. In deze vierdaagse cursus krijg je de handvatten om de onderzoeksleerlijn in je organisatie verder te versterken, om de vraagstukken in de begeleiding van (afstuderende) studenten te duiden en aan te pakken en leer je hoe je studenten kunt stimuleren om een onderzoekende houding te ontwikkelen.
 
“In de cursus was ruimte voor discussie en kritisch denken. Hiermee verzamelde ik meteen input voor verbeteringen in mijn opleiding.”
“Een praktisch toepasbare cursus, je krijgt de hulpmiddelen in handen om meteen aan de slag te gaan.”
“Dus zo kun je een complex thema als onderzoek toch op begrijpelijke wijze presenteren!”
- enkele reacties van cursisten
Ga naar de cursuspagina.