Professionalisering van docenten(teams)

Denk na over de professionele ontwikkeling van docenten en schrijf een professionaliseringsplan

< Terug naar overzicht met alle academische modules voor hbo-docenten

Er gaat steeds meer aandacht uit naar de professionele ontwikkeling van docenten. Na jaren waarin de belangstelling voornamelijk gericht was op de beginnende docent, spitst onderzoek en beleid zich nu steeds vaker toe op ervaren docenten. Hoe kunt u daar als hogeschool mee aan de slag? En op welke manier werkt u dat uit in een professionaliseringsbeleid voor docenten en docententeams?

Deze academische module biedt de noodzakelijke wetenschappelijk onderbouwde handreikingen. U bestudeert theorie over professionele ontwikkeling in communities of practice en in leergemeenschappen en maakt kennis met formeel en informeel leren. Ook de manier waarop hogescholen de professionalisering van docenten kunnen ondersteunen komt aan de orde. Evenals het versterken van de professionele ruimte van docenten in de praktijk. Alle opgedane kennis verwerkt u in een professionaliseringsplan voor uw eigen onderwijspraktijk.

Voor wie?


Docenten, schoolleiders en opleidingsfunctionarissen in het hoger onderwijs die zich bezighouden met de professionele ontwikkeling van individuele docenten of docententeams.

Resultaat


  • U bent in staat om recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van professionele ontwikkeling van docenten in het hoger onderwijs uit te leggen aan anderen.
  • Op basis van de tijdens de opleiding verworven inzichten schrijft u een professionaliseringsplan voor een zelfgekozen doelgroep.
  • Na afronding van deze cursus kunt u docenten en docententeams begeleiden bij hun formele en informele professionele ontwikkeling.

Docenten

Swennen, Anja
Dr. Anja Swennen



 

Lankveld, TheaDrs. Thea van Lankveld
Docent, adviseur en onderzoeker op het gebied van hoger onderwijs, professionalisering van docenten, identiteit en curriculumontwikkeling.

 

Inhoud en werkwijze


  • Zelfstudie en de bijeenkomsten geven u inzicht in de resultaten van recent onderzoek naar de professionele ontwikkeling van docenten in Nederland en ons omringende landen.
  • Het boek ‘Situated Learning: Legitimate peripheral participation’ van Jean Lave en Etienne Wenger staat centraal in deze opleiding. Sinds het verschijnen (1991) is dit werk van grote invloed op onderzoek naar het leren van professionals. Het vestigt de aandacht op het sociale karakter van leren en het proces van toenemende participatie in communities of practice. Op basis van deze theorie leert u welke sociaal-culturele aspecten een rol spelen bij de professionele ontwikkeling van docenten. Denk bijvoorbeeld aan relaties, macht, identiteit en taal. U maakt kennis met de groeiende aandacht voor informele leervormen, zoals professionele leergemeenschappen.
  • De eindopdracht bestaat uit het schrijven van een professionaliseringsplan.

Praktische informatie

Aantal bijeenkomsten4 bijeenkomsten van een hele dag
Data bijeenkomstende bijeenkomsten vinden plaats in het najaar van 2017, exacte data worden nog bekend gemaakt
Studiebelasting6 EC (168 uur)
Locatie
Metropolitan, VU Amsterdam
Kosten€ 1.470
InschrijvenVia het online inschrijfformulier die beschikbaar wordt gesteld wanneer de cursus data bekend zijn.


Contact en aanmelden


Interesse? Wanneer u het online interesseformulier invult, brengen wij u ervan op de hoogte wanneer (nieuwe) opleidingsdata worden ingepland.

Voor inhoudelijke informatie over deze module kunt u contact opnemen met:
Dr. Anja Swennen
E  j.m.h.swennen@vu.nl

Voor praktische informatie over inschrijving, betalen en planning kunt u contact opnemen met:
Studentzaken Hoger Onderwijs
E  ho.ucgb@vu.nlempty