''Als ik zie dat het kwartje valt, zoals bij cursisten van de StressWijzer training, dan maakt me dat echt blij!"

6 vragen aan Anja Huizink, hoogleraar Klinische Ontwikkelingspsychologie en directeur van het Stress Lab.

04-09-2019 | 10:29

De training StressWijzer voor leraren wordt verzorgd door Anja Huizink. Zij is hoogleraar Klinische Ontwikkelingspsychologie en directeur van het Stress Lab, een stress-expertisecentrum verbonden aan de VU. Anja doet al jaren onderzoek naar stress in relatie tot de psychische gezondheid in verschillende fases van het leven. Een kennismaking in 6 vragen. 

1. Waar bestaat je dagelijks werk uit? 
“Geen werkdag is hetzelfde, maar het heeft altijd iets met ‘stress’ te maken, of het nu onderzoek is of kennisoverdracht. Tot mijn hoofdtaken behoren het stressonderzoek van promovendi en postdocs begeleiden, nieuwe onderzoeksideeën uitwerken tot een financieringsaanvraag  en onderwijs geven bij de opleiding Psychologie. Daarnaast ben ik druk met Het Stress Lab (hetstresslab.nl), waar we de vergaarde kennis gebruiken om trainingen voor professionals te ontwikkelen. Zo is de training StressWijzer voor leraren ook ontstaan. Daar zijn we heel enthousiast over, want het is toch het mooiste als alle tijd en energie die gestoken is in wetenschappelijk onderzoek de dagelijkse praktijk van professionals ten goede komt.”

2. Wat drijft jou, wanneer ben je blij? 
“Tot nieuwe inzichten komen en daar ook de praktische toepassingen bij bedenken, dat is wat mij drijft. Ik zie het als mijn missie om de kennis te vergroten over stress in belangrijke ontwikkelingsfasen zoals de zwangerschap, kindertijd en adolescentie en die kennis te delen met betrokkenen als leraren, ouders en behandelaars. Ik vind het een uitdaging om complexe materie, bijvoorbeeld de werking van het stress-systeem, helder te kunnen uitleggen aan anderen dan de academische collega’s. Als ik zie dat het kwartje valt, zoals bij cursisten van de StressWijzer training, dan maakt me dat echt blij!“

3. Wat heb je hiervoor gedaan? 

“Sinds 1996 ben ik werkzaam in de wetenschap. Eerst als promovenda, daarna achtereenvolgens als postdoc, universitair (hoofd)docent en hoogleraar. Vóór mijn wetenschappelijke carrière heb ik veel sportteams getraind en gecoacht en ik was altijd actief in allerlei activiteitencommissies. Eigenlijk doe ik dat in mijn werk nog steeds veel: regelen en organiseren én begeleiden en coachen!” 

4. Hoe ben je bij de VU terechtgekomen?
“Ik heb bij de VU Psychologie gestudeerd en ben daarna gepromoveerd in Utrecht op onderzoek naar stress tijdens de zwangerschap. Vervolgens deed ik als postdoc bij VUmc onderzoek naar de gevolgen van de Bijlmerramp op de gezondheid van betrokken hulpverleners. Daarna heb ik jaren gewerkt op Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, om in 2011 terug te keren op het VU-nest. Sinds 2012 ben ik hier hoogleraar.” Foto Anja Huizink

5. Wat doe je het liefste naast je werk? 
“Ik lees veel: fictie, non-fictie en (Scandinavische) thrillers. Daarnaast houd ik van wandelen of hardlopen in de natuur. Ook breng ik graag tijd door met mijn tweeling van 9 jaar. Nu vinden ze dat nog leuk!”

6. Wat zou je tot slot tegen leraren willen zeggen? 
“Ik ben zelf docent en daardoor weet ik dat er naast het ‘gewoon lesgeven’ veel werk bij komt, zoals administratie, overleg en onderwijsvernieuwing. In het primair en voortgezet onderwijs is de druk nog hoger, omdat daar ook puberende leerlingen en ouders een grote rol spelen. Dan kan het soms te veel worden. Omdat je naast je werk een prettig privéleven wilt leiden, is het van belang dat je op tijd ontspanning zoekt. Je eigen stress-signalen op tijd herkennen en weten wat je eraan kunt doen, helpt je om je beter te voelen in je dagelijks leven. Ook het herkennen van stress bij collega’s en leerlingen (en ouders niet te vergeten!) kan je helpen. Eén van de belangrijkste tips van de StressWijzer is om dagelijks de tijd te nemen voor herstel en ontspanning, en niet pas als je je te gespannen voelt. Dat lijkt simpel, maar in de dagelijkse praktijk gunnen we onszelf dat vaak niet. Ook ik heb daar - als drukbezette hoogleraar - moeite mee, maar ik weet dat het mijn gezondheid echt ten goede komt als ik het wel doe. Ik zou willen zeggen tegen alle leraren: begin er vandaag mee!”